• Język: Polski Polski
  • Waluta: PLN
  • zmień

Język:

Waluta:

Dodano produkt do koszyka

« Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka »

Genos w studio Camaro, czyli flagowiec Yamahy od kuchni

Witajcie !

Chciałbym podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami na temat Genosa. Pracuję na tym instrumencie już od wielu tygodni. Na tle dostępnych w sieci informacji o G, postaram się pokazać Wam flagowca Yamahy z nieco innej perspektywy. 

Gdy spotkaliśmy się z Pawłem Lemańskim z portalu Muzykuj.com, aby przetestować G, postanowiliśmy wypisać wszystkie różnice pomiędzy Genosem a Tyrosem 5. Lista różnic stała się naprawdę imponująca !

od lewej: Paweł Lemański, portal Muzykuj.com, Tomasz Labudda CAMARO


Zaczynamy !


LCD

Gdy już zobaczysz Genosa, pierwszą rzeczą, która przyciągnie Twój wzrok, będzie potężny wyświetlacz dotykowy w środkowej części panelu instrumentu, o rozdzielczości 800x480, wykonany w technologii TFT Color Wide VGA LCD. Touch screen wygląda imponująco i działa naprawdę precyzyjnie. W połączeniu z dużymi ikonami, suwakami, pokrętłami, polami wyboru całość sprawia, że na Genosie pracuje się bardzo komfortowo.
Ekran nie jest podnoszony jak w Tyrosach, jednak ten w Genosie ma rewelacyjne kąty widzenia. Można spokojnie pracować na siedząco, mając instrument przed sobą. 
Zobaczcie :

Wyświetlacz pod kątem widziany z pozycji siedzącej.



Wyświetlacz pod kątem widziany z pozycji siedzącej.



Dzięki dotykowemu ekranowi, Yamaha w dość zgrabny sposób przeorganizowała panel instrumentu znany z serii Tyros, co sprawiło, że nowy flagowiec Yamahy nabrał nowoczesnego, świeżego wyglądu. Zniknęły przede wszystkim selektory stylów, selektory voice'ów, za to otrzymaliśmy 6 programowalnych przycisków szybkiego dostępu, 6 knobów oraz 9 faderów, dzięki którym możemy szybko przemieścić się w konkretne miejsce systemu instrumentu, lub analogowymi kontrolerami wysterować zaprogramowane uprzednio parametry.

Programowalne przyciski szybkiego dostępu.




LIVE CONTROL

Kolejnym charakterystycznym elementem Genosa jest drugi wyświetlacz systemu LIVE CONTROL. Jest to ekran OLED 589x48. Możemy tu zobaczyć wartości parametrów, które modyfikujemy w czasie rzeczywistym kontrolerami pod wyświetlaczem. 
Ekranik choć wygląda niepozornie, wyświetla parametry na pięciu warstwach ( 3 x knob, 2 x slider), co czyni go naprawdę przydatnym. 

Panel LIVE CONTROL



Okno programowania panelu LIVE CONTROL


W zestawieniu z Tyrosem 5, możliwości kontroli gry na żywo w Genosie wyglądają naprawdę imponująco. Ta sytuacja akurat mnie nie dziwi, taki kierunek obrała firma Yamaha.


MENU

MENU podstawowych ustawień instrumentu już na pierwszy rzut oka wygląda bardzo intuicyjnie. Na dwóch stronach Menu1, Menu2 zawarto wszystkie globalne funkcje Genosa.

Menu 1



Menu 2



EXPANSION PACK

Z oficjalnych zapowiedzi firmy Yamaha wynika, że już w listopadzie ukaże się nowa wersja Expansion Managera. Dzięki temu Genosa można będzie doposażyć w zewnętrzne dodatki expansion. Co ważne, pamięć FLASH 1,8 GB znajduje się już na pokładzie.


Pack installation



REGISTRATION MEMORY

Jak pewnie zauważyliście, Genos posiada 10 przycisków REGISTRATION MEMORY. Co ważne, o co często pytacie: Banki Registration są kompatybilne z Tyrosem 5. T4 pewnie też, choć nie sprawdzałem.

Registration memory



BRIGHTNESS LED

Pewnie nie raz podczas pracy z Tyrosem, świecące przyciski instrumentu albo Was raziły, albo np. w słońcu nie było ich widać. Yamaha posłuchała sugestii Klientów. W Genosie można już regulować w skali 3-stopniowej moc świecenia przycisków na panelu. Wierzcie mi, mega przydatna sprawa !

Brightness LED



DIGITAL OUT

Kolejną rzeczą, jakiej nie znajdziecie w poprzednich instrumentach Yamahy, jest wyjście cyfrowe DIGITAL OUT Genosa. Zapewne ucieszy to właścicieli mikserów cyfrowych, gdzie można będzie bezstratnie przesłać sygnał z instrumentu.

Ustawienie Digital Out Level w Genosie



CHORD TUTORIAL

Bardzo przydatną funkcją Genosa jest Chord Tutorial. W graficzny sposób można zobaczyć tu jak zbudowany jest wybrany akord.

Chord Tutorial



WI-FI

Adapter Wi-Fi znajduje się już na stałe na pokładzie Genosa. Może on pracować w trybach: Access Point oraz Infrastructure.

Wi-Fi



SPLIT & FINGERING

Split & Fingering


DYSKRETNE GNIAZDO USB

Małe, a cieszy ! Pod Genosem znajdziecie klapkę, pod którą znajduje się dodatkowe gniazdo USB. Świetna sprawa, można dyskretnie umieścić tam pendrive z repertuarem. Żeby nie było, że "gracie z dyskietki" :)

Schowek USB



ZASILANIE PHANTOM 48V

Ucieszą się pewnie przyszli właściciele Genosów korzystający z  mikrofonów pojemnościowych, instrument został wyposażony w zasilanie Phantom +48V.

Phantom +48V


PROCESORY DSP

Czy Tyros 5 gra fajnie ? Jasne ! Tyros 4 ? Pewnie ! 
Słuchajcie: nic nie przebije arsenału procesorów DSP, jakim dysponuje Genos. To tajna broń tego instrumentu, która zaskoczy niejednego malkontenta. Ja osobiście z czymś takim się jeszcze nie spotkałem. A więc:
28 procesorów INSERT
2 procesory SYSTEM
1 procesor Variation

W tym: zawodowo opracowane, dedykowane procesory dynamiczne dla bębnów, kompresory zaprogramowane dla partii basów, partii solowych, gitar A oraz E. To wszystko sprawia, że praca z Genosem bardzo przypomina zabawę z wtyczkami w Cubase. Moim zdaniem to krok w kierunku studyjnej realizacji dźwięku. Z jednej strony - dodatkowa trudność dla programisty. Z drugiej - niesamowite, wręcz nieograniczone możliwości kreowania brzmienia, dynamiki na wyjściu.

Po co aż tyle bloków DSP ?


Do tej pory bloki DSP w keyboardach Yamaha były współdzielone. Przykład: Można było zabrać efekt partii R1 i wykorzystać go w midi songu, ale zmiana barwy na R1 powodowała niepożądaną zmianę efektu w odtwarzanym utworze.
W Genosie każda partia ma swój DSP. 16 partii SONG, partie R1, R2, R3, R4, left oraz 8 partii stylu. Muszę Wam powiedzieć, że to działa :)


Przykładowy kompresor dla bębnów akustycznych




ZESTAWY PERKUSYJNE REVO

Bębny w instrumentach elektronicznych wciąż ewoluują. Nie tylko pod względem barw, ale też pod kątem sposobu wyzwalania próbek.
REVO to technologia, dzięki której brzmienia poszczególnych instrumentów perkusyjnych Genosa są randomizowane. Tzn. uderzając z tą samą siłą np. w werbel, będziemy słyszeć kilka różnych próbek tego werbla, zmieniających się losowo.
REVO to nie tylko randomizacja. To również inne wielokrotnie samplowane instrumenty perkusyjne, np. hi-hat. w REVO znajdziecie hihaty otwarte procentowo: na 0%, 10%, 25%, 50% itd. W tej technologii wykonane są także inne instrumenty perkusyjne, np. Brush w topowym zestawie Genosa JazzBrushKit
W Genosie znajdziecie 10 zestawów perkusyjnych z technologią REVO.

Bębny REVO



CZY WARTO KUPIĆ GENOSA ?

Prawie zawsze, gdy ukazuje się nowy instrument, zasypujecie mnie pytaniami. Czy warto T3 na T4 ? T4 na T5 ? PSR na T3 ?
Nie inaczej jest w przypadku Genosa. Słuchajcie: nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie !!
Dlaczego ?
Ponieważ wybór instrumentu jest sprawą bardzo indywidualną. Zależy od tak wielu czynników, że tylko Wy sami będziecie to czuli.

Na pewno decydującym czynnikiem będzie cena, Genosy już pojawiły się na stronach sklepów w cenie 20 tys. zł. Jednak Genos zyskał wiele w porównaniu np. z Tyrosem 5, który przecież też do tanich nie należał. Do T5 na początku trzeba było dokupić pamięć flash, która też kosztowała 1500 zł za 1 GB. W Genosie jest już 1,8.

O wielu funkcjach Genosa nie wspomniałem, o zakamarkach czysto technicznych nawet nie zaczynam, żeby Was nie zanudzić.
Krótkie wypunktowanie : 

Co wyróżnia Genosa od Tyrosa 5 :

+ polifonia 256
+ nowoczesny design
+ duży, dotykowy wyświetlacz
+ drugi sub screen dla Live Control
+ szybkość systemu
+ programowalne kontrolery
+ programowalne przyciski szybkiego dostępu
+ joystick zamiast kółek
+ wbudowana pamięć flash 1,8 GB
+ wbudowana karta Wi-Fi
+ zasilanie Phantom +48v
+ wyjście cyfrowe
+ ulepszone Multi Pady ( jeden bank może składać się z 4 dowolnych instrumentów )
+ waga 13 kg, Tyros 5 76 16 kg
+ arpeggiator
+ registration x10 w banku
+ dodatkowy przycisk artykulacji dla barw S.Art.2
+ 3-stopniowa regulacja mocy świecenia przycisków na panelu
+ 31 procesorów DSP, w tym dedykowane dla wszystkich partii instrumentu: Song, Style, Keyboard
+ dedykowane ustawienia procesorów dynamicznych dla konkretnych instrumentów: bębnów, basów i innych
+ Bębny z technologią REVO
+ mnóstwo świetnych brzmień z każdej grupy instrumentów, prawdziwa kopalnia dla osób szukających brzmienia lat 80':gitary, synthy, pady, bębny
+ nowoczesne efekty specjalne: lift up, lift down, long crash, etc.
+ piana zapożyczone z Yamaha Montage

Czego zabrakło w Genosie ?

- niewątpliwie wyjścia TV OUT. Dlaczego ?
Yamaha od lat stawia na współpracę instrumentów z urządzeniami mobilnymi. Już dziś dzięki aplikacjom na tablety można przesłać tekst i nuty innym muzykom w kapeli. Można też zdalnie poprzez Wi-Fi zarządzać song bookami, czy innymi parametrami instrumentu. Myślę, że konsekwencją tego jest własnie rezygnacja z "kablowych" wyjść TV.
Powiecie, że tablet też kosztuje. Tak, ale do współpracy z instrumentem wcale nie jest nam potrzebny najnowszy iPad Pro za 4000 zł. Dostajemy za to możliwość przesłania obrazu z instrumentu do kilku osób na raz, bez używania dodatkowych spliterów TV.
Na forach dyskusyjnych pojawiły się głosy "co z karaoke", np. gdy ktoś wykorzystuje instrument do zabawy karaoke i potrzebuje wysłać sygnał TV na projektor ? Pytanie pozostawiam otwarte, nie orientuję się w temacie. Może ktoś z Kolegów zna odpowiedź.

- style audio - Yamaha przyzwyczaiła nas do znakomitych stylów wykorzystujących loopy i efekty audio. W Genosie na dziś dzień stylów audio nie ma. Jest jednak dobra informacja, Genos jest przygotowany do obsługi AudioStyle


Mam dwie teorie na temat przyszłości AudioStyle w Genosie. 
1. AudioStyle pojawią się wraz z aktualizacją systemu.
2. Można trzeba będzie samodzielnie doinstalować wybrane style z oferty Yamaha.
To tylko moje osobiste dywagacje, żadne stanowisko Yamahy.

Aktualizacja:
Od kolegi z Yamaha Rellingen dowiedziałem się, że style audio będą wspierane od wersji systemu OS 1.1, która ukaże się w listopadzie. Użytkownik będzie musiał je samodzielnie wczytać, nie będzie ich na pokładzie instrumentu. 

O wielu zakamarkach technicznych Genosa jeszcze nie mogę Wam opowiedzieć. Przyjrzymy mu się głębiej dopiero w listopadzie, gdy instrument zagości na półkach salonów muzycznych. 




pozdrowienia
Tomek CAMARO

Newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać zniżki oraz informacje o promocjach i nowościach.

Firma
  • Agencja Artystyczna Camaro Art
  • Tomasz Labudda
  • 72-123 Czarna Łąka
  • Wczasowa 45
  • NIP 955-135-93-68
  • mail: biuro@camaro24.pl